6 Ekim 2011 Perşembe

"Hayaletin Çırağı" Wardstone Günlükleri I

Yedinci oğlun yedinci oğlu eskiden beri pek tutulan bir hikaye-efsane. Hem batıda hem de doğuda birçok hikayeye temel olmuş birşey. Kimbilir belki tanrının evreni 6 günde yaratıp, 7.günde dinlenmesinden ya da cennet ve cehennemin 7şer kattan oluşmasındandır bunun nedeni. Şimdiye kadar Orson Scott Card'ın Alvin Maker serisine, Angie Sage'nin Septimus Heap serisine ve hatta bir Iron Maiden şarkısına konu olmuş bu yedinci oğul meselesi son olarak Joseph Delaney'nin Wardstone Günlükleri serisiyle edebiyat alemine son hızla dalış yaptı.
Joseph Delaney sene itibariyle 66 yaşında bir İngiliz yazar. Eskiden mühendislik ve eğitimcilik gibi işlere de bulaşmışlığı varmış. Wardstone Günlükleri'nin ilk kitabı 2004'te yayınlandı. En son bu ay "Spook's I Am Grimalkin" serinin 9.kitabı. 2013'e kadar yayınlanacak 3 kitap daha var Spook hikayelerine dahil olan. Bunun dışında Delaney'nin Wardstone Günlükleri'nin içinde olan ama Spook hikayesi olmayan 3 kitabı daha var.
Joseph Delaney, hiç de böyle şeyler yazacak bir amca tipi yok ama, neyse
Spook bizdeki adıyla Hayalet. Ortaçağ atmosferinde, günümüz İngiltere'sindeki yerleşim isimlerinin benzeri isimler taşıyan ve bu yerleşimlere de bir parça benzeyen bir dünyada (1700lerin İngiltere'si deniyor esasında resmi olarak), Hayalet denilen bir tür cadı-hayalet-hortlak-öcü avcıları var. Bunların yedinci oğulların yedinci oğulları olması gerekiyor, çünkü böyle çocukların doğaüstü olaylara duyarlı, özel güçlere sahip olduklarına inanılıyor (ki serinin geçtiği evrende öyle.). Şimdiki Hayalet Gregory senelerdir kendisine çırak arıyor. Her Hayalet, kendisinden sonra yerini alacak kişiyi önce bir 5 sene eğitip, öyle işini devrediyor çünkü. Gregory'nin çıraklarının hiçbiri henüz testleri geçememiş, ya hayatlarını kaybetmişler ya da bırakmışlar. O da büyük kardeşi Jack, onun karısı Ellie, anne ve babasıyla bir çiftlikte yaşamakta olan Thomas Ward'u almaya geliyor en son. Tom 13 yaşında, bir yedinci oğlun yedinci oğlu. Çiftlik ve işleri hep en büyük kardeşe bırakıldığından ve diğer kardeşlerin de kendilerine birer meslek bulup, evden ayrılmaları gerektiğinden Tom'un da bir meslek sahibi olması ve eve yük olmaktan kurtulması gerekiyor. Hatta annesi şöyle diyor bir yerde ona:
"'Yalnız mı?' diye sordu annem, ama sesinde anlayış yerine öfke vardı. 'Kendini nasıl yalnız hissedebilirsin? Kendin varsın ya...Ancak benliğini kaybettiğin zaman yalnız kalırsın. Ayrıca şikayet edip durmayı bırak. Koskoca adam oldun, çalışman gerekiyor. Dünya kurulduğundan beri insanlar sevmedikleri işleri yaptılar. Bu durum senin için neden farklı olsun ki? Sen, yedinci oğlun yedinci oğlusun ve yapmak için doğduğun iş bu!' "
Tom çaresiz evinden ayrılıp, Hayalet'in çıraklığını yapmaya başlar. Aslında bir yandan çiftlikten ayrılmak hoşuna gider, çeşit çeşit yer görmeyi, gezmeyi sever ama yaptığı iş korkutucu ve tehlikelidir. Ayrıca annesine anlatmaya çalıştığı gibi, hayalet olmak demek yalnız bir hayata mahkum olmak demektir. İnsanlar hayalete ihtiyaç duysalar da onun etrafta olmasından hoşlanmazlar, yaptığı işten tiksinirler.
Serinin birinci kitabı Hayalet'in Çırağı'nda Thomas Ward'la ve Hayalet Gregory ile tanışıyoruz. İşi öğreniyoruz, Tom'un çıraklık macerasına başlamasına şahit oluyoruz. Delaney'nin yazdıkları okuması son derece keyifli ama konu açısından oldukça ürkütücü ve karanlık bir hikaye oluşturuyor. Dilinin sadeliği ve basitliği (kötü anlamda bir basitlik değil bu, aksine tam da olması gerektiği gibi) seriyi 12+ çocuk ve gençlik kitapları kategorisine soksa da, konusu ve içeriği fantastik-gerilimlere taş çıkartacak cinsten. Belki tam da bu yüzden Sergey Bodrov'un yönettiği bir fantastik filme çevriliyor şu sıralarda.
Bodrov ekibe Jeff Bridges, Ben Barnes ve Julianne Moore gibi isimleri katarak, haberi yaz ortasında yapılan Comic-Con'daki panelde verdi. Bridges, Barnes ve Alice rolündeki Alicia Vikander'in de olduğu panelde filmden görüntüler ve resimler gösterdiler. Ki videosu şöyle:


Kitaptaki 13 yaşındaki Thomas Ward'ın 30 yaşındaki Ben Barnes'ın bünyesinde nasıl vücuda getirileceğini bilemiyorum şimdilik. Gerçi hikaye çeşitli açılardan değiştirilmişe benziyor bu haliyle.
Kitapların burada şimdilik 5.si olan Hayaletin Hatası yayınlandı Tudem tarafından. Basımları oldukça güzel ve özenli. Tıpkı kitapta anlatıldığı gibi, Thomas'ın çıraklık günlerinin hikayesini tuttuğu deri kaplı defter şeklinde tasarlanmış kitapların ilki örneğin. Karton kapaklı da olsa sade deri cilt görüntüsü insanın hoşuna gidiyor. Ön kapakta kitabın ismi ve yazarın ismiyle birlikte sade bir hayalet kabartması var.
İnternette de oldukça tutulmuş olduğunu serinin görebiliyorsunuz. Tüm dünyadan okurlar kitaplar hakkında çok güzel şeyler söylüyorlar. Ayrıca Delaney'nin yarattığı dünya internet ortamında çeşitli interaktif eğlencelere de malzeme olmuş durumda.
Kayıp Rıhtım'dan 5 kitabın incelemesi : http://www.kayiprihtim.org/portal/kitaplar/wardstone-gunlukleri/
Fragmanı ve haberleri gösteren site : http://film-sinema-fragman.com/film/the-seventh-son/
2013'te gösterime girecek olan "The Seventh Son" filmi : http://www.imdb.com/title/tt1121096/
Spook's World : http://www.spooksworld.co.uk/
Thomas Ward'un günlüğü : Harper Collins Books
Spook's Books : http://www.spooksbooks.com/apprentice.html

10 yorum:

  1. Hayaletin kabusu ne zaman çıkacak bi bilginiz var mı acaba?

    YanıtlaSil
  2. Bu sene içinde çıkması bekleniyor ama ne tudem ne de çevirenlerden falan kesin bir haber yok.

    YanıtlaSil
  3. Arkadaşlar ben daha önce araştırdığımda Temmuzda çıkacağını öğrenmiştim fakat hala piyasa da yok. Beklerken 6. kitabı unuttum.Umarım en yakın zamanda çıkar sabırsızlıkla bekliyorum...
    Gözde

    YanıtlaSil
  4. neden hala çıkmadı hayaletin kabusu tudemle iletişime de geçtim ama cevap vermediler

    YanıtlaSil
  5. bu sene istanbuldaki tüyap fuarına gittim serinin bütün kitapları vardı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sanmam şimdi bile 13 kitaplık serinin 12 si türkçe

      Sil
  6. Ben bu kitabın filmini istiyorum Alice'in nasıl bir kız olacağınıda

    YanıtlaSil
  7. Ben bu kitabı yeni öğrendim Hayaletin çırağı'nı okuduğumda bayıldım sonra hayaletin lanetine geçtim ama Hayaletin çırağında olan olaylar olsun en favorim o oldu bilmiyorum hayaletin lanetini daha yeni aldım merakla okumaya devam ediceğim bu kitabın yazarına söylüyorum bu kitap asla sıkmaz vazgeçilmez bir kitap

    YanıtlaSil
  8. 13. kitap ne zaman çıkacak bilen varmı

    YanıtlaSil

beatha

 Vay. En son tam bir ay önce yazmışım. Yuh bana. Oysa bu bir ay içinde çok defa yazmalıyım dediğim oldu. İçimden böyle yazma isteğiyle taşar...